press release only in german

Chosen texts from “A Year from Monday, New Lectures and Writings by John Cage” (1967) which were randomly chosen from a prepared list of all sentences in which either the words ‘text’, ‘writing’ or ‘reading’ occur have been combined with another source: handwritten inventory cards from the archive collection of the Jewish Musem in Berlin. From these cards I selected texts which speak of the condition and readability of unnamed documents in that collection. These two, seemingly disparate text lists were further fragmented using a version of the ‘cut-up method’ invented by Brion Gysin and often utilitized by William S. Burroughs: in which texts from unrelated sources ‘meet’ each other and create new random associations. This process resulted in a final list of 329 text items, ranging from 1 to 15 words. The list was recorded and spoken by both Sam Ashley and Ray Kass, who were recent participants in the TONSPUR Project. A specially written software sends randomly chosen voice recordings from a database to the various loudspeakers according to pre-determined rules but leaving much to chance. We experience a possible conversation, never repeating and creating unexpected meanings. During the preparation period, I lived in a studio near to this TONSPUR_passage. I often marvelled at the diversity and density of the soundscape, in which the distant sounds of Sam Ashley’s installation, “Freedom From Happiness”, mingled with the sonorites of crowds of people passing under my four windows, and resonating in the plaza and in my living space. Over a weekend, I made numerous recordings of this situation over different times of day, and then created a carpet which lies under the voices, functioning as a kind of memory of this site from a recent, yet now lost time. —Arnold Dreyblatt

Textfragmente aus „A Year from Monday, New Lectures and Writings by John Cage“ aus 1967, die nach dem Zufallsprinzip aus einer Liste von Sätzen, in denen die Worte ‚text‘, ‚writing‘ oder ‚reading‘ vorkommen, wurden mit Textfetzen aus einer anderen Quelle kombiniert. Letztere bestand aus handschriftlichen Katalogkarten des Archivs des Jüdischen Museums Berlin. Von ihnen wählte ich jene Karten, die über Zustand und Lesbarkeit ungenannter Archivdokumente Auskunft geben. Die beiden zunächst disparaten Textlisten wurden weiter zerstückelt und nach einer Variante des von Brion Gysin erfundenen und von William S. Burroughs so oft verwendeten ‚Cut-u‘-Verfahrens durchmischt. Texte aus zwei zusammenhanglosen Quellen treffen also aufeinander und erzeugen so neue Zufallsassoziationen. Die Methode resultierte in einer Schlussliste aus 329 Textfragmenten von einem bis fünfzehn Worten Länge. Diese Schlussliste wurde dann von Sam Ashley und Ray Kass, beide unlängst TONSPUR-Teilnehmer, gesprochen und aufgenommen. Eine eigens geschriebene Software sendet die Textfragmente aus einer Datenbank in Zufallsreihenfolge an mehrere Lautsprecher. Es gibt also vorgegebene Regeln, viel jedoch bleibt dem Zufall überlassen. So erleben wir ein fiktives Gespräch mit immer neuen unerwarteten Wendungen. In der Vorbereitungszeit bewohnte ich ein Atelier in der Nähe der TONSPUR-Passage. Oft staunte ich über die Vielfalt und Dichte der vom Hof in meinen Wohnraum dringenden Geräuschkulisse. Aus der Ferne wehten Brocken von Sam Ashleys Installation „Freedom From Happiness“ heran. Sie mischten sich mit dem Gemurmel der Menschenmenge, die über den Hof vor meinen vier Atelierfenstern zogen. Ein Wochenende lang machte ich zu verschiedenen Tages- und Nachtzeiten Aufnahmen von dieser Klangkulisse und schnitt diese dann zu einem Klangteppich für die Textfragmente. Dieser fungiert wie eine Erinnerung an die Passage aus einer nicht weit zurückliegenden, aber doch schon vergangenen Zeit.

opening: Sunday, 6 May 2012, 5pm welcome: Georg Weckwerth (artistic director TONSPUR) opening words: Sabine Sanio (musicologist, publicist) TONSPUR_passage @ quartier21/MQ Museumsplatz 1, 1070 Wien until 19 Aug 2012; daily 10am–8pm tonspur.at

finissage: Sunday, 6 May 2012—extended opening hours until 9pm MEMBRA DISJECTA FOR JOHN CAGE. Wanting to Say Something About John freiraum quartier21 INTERNATIONAL/MQ Wien 17 Feb–6 May 2012; daily 10am–7pm curated by Jozef Cseres and Georg Weckwerth johncage.tonspur.at