press release only in german

10 June – 30 July 2011
Opening: 9 June, 6 pm Location: 401contemporary, Potsdamer Straße 77-87, Berlin (Tiergarten) Adolf Luther: “Art is a way of capturing reality.”

Since the ZEROplus exhibition was featured at 401contemporary in Berlin in 2009, the gallery has dealt in great depth with works from the 50s, 60s and 70s and presented them juxtaposed with young 21st century artists. This intergenerational dialogue is the gallery’s guiding principle.

The exhibition Rhythmus und Materie is the first comprehensive solo presentation of Adolf Luther’s work (1912-1990) in Berlin and it anticipates the artist’s 100th birthday next year.

Of all the German artists who turned away from panel painting at the start of the 1960s, Adolf Luther was one of the most decisive. Dark matter, glass, mirrors, lenses and lasers were among the materials he used in his art. Luther made a radical departure from the painted image and responded to a wavering perception of reality.

In the process, he developed the concept of a polarity of light and matter, in which light serves as an autonomous medium and embodies the energetic space between observer and physical object.

Rhythmus und Materie brings together works from various creative phases from 1959 onward. In addition to his early dark matter works, the exhibition will also feature the “Sphärische Hohlspiegelobjekte”, which multiply a given reality through reflections and generate a phenomenality of the physical nature of the object that extends into the realm of the observer.

The centerpiece of the exhibition is Luther’s “Laserraum” (laser space) from 1970, in which smoke is used as a visualisation medium which makes the intangibility of light discernible in an “energetic sculpture”. The play of beams emitted from ruby lasers becomes a visual and spatial experience through the reflections of kinetic and reflective objects.

With his light and mirror objects and his spatial creations, Adolf Luther breaks through the traditional notions of a closed, rigid and empty space and provides an experience in which light acts as a moving element, creating a world of continuity and variability.

401contemporary thanks the Adolf-Luther-Foundation for its kind support.


Adolf Luther: „Kunst ist ein Verfahren, Wirklichkeit zu gewinnen.“

Seit der Ausstellung ZEROplus bei 401contemporary in Berlin 2009 hat sich die Galerie vertiefend mit Arbeiten der 50er, 60er und 70er Jahre befasst und im Kontext mit jungen Künstlern des 21. Jahrhunderts präsentiert. Dieser intergenerative Dialog ist Programm.

Die Ausstellung Rhythmus und Materie ist die erste umfassende Solopräsentation von Adolf Luther (1912-1990) in Berlin und bereitet den 100sten Geburtstag des Künstlers im kommenden Jahr vor.

Unter allen deutschen Künstlern, die zu Beginn der 1960er Jahre Abschied vom Tafelbild genommen haben war Adolf Luther einer der konsequentesten. Schwarze Materie, Glas, Spiegel, Linsen und Laser gehörten zu den Materialien seiner Kunst, mit denen er die radikale Abkehr vom gemalten Bild betrieb und auf ein ins Wanken geratene Wirklichkeitsbild reagierte.

Dabei entwickelte er die Auffassung einer Polarität von Licht und Materie, bei der Licht als eigenständiger Informationsträger den energetischen Raum zwischen Betrachter und materiellem Objekt konstituiert.

Rhythmus und Materie versammelt Arbeiten aus verschiedenen Schaffensphasen seit 1959. Neben den frühen schwarzen Materie-Arbeiten werden die „Sphärischen Hohlspiegelobjekte“ gezeigt, die durch Spiegelungen die vorgegebene Wirklichkeit vervielfachen und eine in den Betrachterraum übergreifende Phänomenalität vor der Stofflichkeit des Objekts erzeugen.

Kernstück der Ausstellung ist Luthers „Laserraum“ von 1970, in dem Rauch, als Medium der Visualisierung eingesetzt, die Immaterialität des Lichts in einer „energetischen Plastik“ erfahrbar macht. Das Spiel der Strahlen von Rubinlasern durch Reflexionen auf kinetische und spiegelnde Objekte wird hier zum Seh- und Raumerlebnis.

Mit seinen Licht- und Spiegelobjekten und seinen Installationen durchbricht Adolf Luther althergebrachte Vorstellungen vom geschlossenen, starren und leeren Raum und vermittelt uns eine Erfahrung, in der Licht als Bewegungselement eine Welt der Kontinuität und Veränderlichkeit schafft.

401contemporary dankt der Adolf-Luther-Stiftung für die freundliche Unterstützung.